Mallorca 2018

Mallorca tur med Langeskov CK 2018

Da det blev kendt at der blev arrangeret tur til Mallorca igen i 2018 – var det nok en del stykker som lavede et lille rejehop af glæde, deriblandt mig selv. Turen i 2017 var en kæmpe succes og det er mildt sagt at 2018 turen har været en lige så stor succes. Vi har hurtigt 7 stykker som fik arrangeret en for patrulje, så vi lavede en tur søndag til søndag, mens resten af flokken stødte til tirsdag.
Lars Mortensen havde som sidste år planlagt 4 ordinære ruter og en alternativ rute hvis der skulle være nogen der ville cykle lidt mindre den ene dag.

Tirsdag ankom resten af flokken, og der blev sørget for en lille en til at gå i seng på efter den lange transport. Onsdag skulle slaget stå, og der var mødetid til morgenmad 07.30, efter diverse morgenritualer mødes alle ude foran kl. 09.00 for der skulle cyklerne komme – For nogle var det måske meget godt at cyklerne var lidt forsinket den første dag ;-).

Dag 1:

Lars Martansan(LM) havde lagt stille ud med en lille tur på 89 km og kun 1.900 højdemeter(Hm) turen gik nord på ud af Palma, og allerede efter 1,3 km på ruten fik de nye deltagere en lille forsmag på en 6% stigning i Genova som man bliver vant til på 4. dagen 😉

Turen gik over Valldemossa som den første rigtige stigning for der er steder med 11-12% stigning, vi indtog frokosten i Valldemossa og nogle fik justeret cykler. Herefter kom en fantastisk nedkørsel til Port de Valldemossa, vi fik taget et super fælles billede ud over havnen, hvorefter det var samme vej op igen – den stigning kan tage pusten fra de fleste, 4,66 km af den har gennemsnitsstigning på 8%. Herefter gik det til stigningen op omkring COL Ferrandell, videre til Coll des Grau som er en lille stigning med gennemsnit på 3,7% dog har den nogle passager hvor det falder en del ind i mellem så passagerne med stigninger er noget værre end 3,7%. Mange taler om Militærbakken, og man kommer til at holde af den stigning når man har været over den nogle gange – den starter faktisk med en mindre stigning op til Coll Tordos med gennemsnits% på 3%, hvorefter man kører lidt ned hvorefter man drejer til venstre ind på militærbakkestigningen (Coll de sa Creu) som har gennemsnits% fra den side af på 5%. En helt igennem fantastisk start på 4 cykeldage der dog også viste vigtigheden af at have installeret ruterne på ens cykelcomputer!! Gennemsnits Hastigheden lød denne dag på 20,9 km/t og jeg selv nåede et maks. på 65,2 km/t.

Turen gik over Valldemossa som den første rigtige stigning for der er steder med 11-12% stigning, vi indtog frokosten i Valldemossa og nogle fik justeret cykler. Herefter kom en fantastisk nedkørsel til Port de Valldemossa, vi fik taget et super fælles billede ud over havnen, hvorefter det var samme vej op igen – den stigning kan tage pusten fra de fleste, 4,66 km af den har gennemsnitsstigning på 8%. Herefter gik det til stigningen op omkring COL Ferrandell, videre til Coll des Grau som er en lille stigning med gennemsnit på 3,7% dog har den nogle passager hvor det falder en del ind i mellem så passagerne med stigninger er noget værre end 3,7%. Mange taler om Militærbakken, og man kommer til at holde af den stigning når man har været over den nogle gange – den starter faktisk med en mindre stigning op til Coll Tordos med gennemsnits% på 3%, hvorefter man kører lidt ned hvorefter man drejer til venstre ind på militærbakkestigningen (Coll de sa Creu) som har gennemsnits% fra den side af på 5%. En helt igennem fantastisk start på 4 cykeldage der dog også viste vigtigheden af at have installeret ruterne på ens cykelcomputer!! Gennemsnits Hastigheden lød denne dag på 20,9 km/t og jeg selv nåede et maks. på 65,2 km/t.

Dag 2:

KONGEETAPEN 121 km var planlagt, og nogle lagde 28 oveni. Turen starter blødt med ca. 20 km på landevej til den første stigning – stigningen til Coll de Soller en stigning på 5 km med gennemsnits Stigning på 5,7%, det er en virkelig smuk stigning, hvor man skal tage sig tiden til at nye udsigten og måske tage et billede eller 2. Der skulle tankes lidt vand i Soller, inden dagens hovedret for de fleste skulle overstås, nemlig puig Major en stigning på 13,7 km med gennemsnits stigning på 6,2%, hvor den de sidste 10 km stiger med gennemsnits 6,4% Som LM igen i år sagde, jeg glemmer hver gang hvor modbydelige de sidste 3-4 km er på den stigning. 120 km ruten aftalte at holde puste stop på midten af bjerget, her mødte vi cykelsti(G), ham snakkede vi for resten også med på dag 1 – han arrangere cykelture på Mallorca, men deres hotel har ikke all-inclusive så han bliver meget hurtigt for dyr!

Den sidste halvdel skulle overstås så vi kunne komme op på turens top i 882 meters højde over havet – det blev tydeligt at nogle havde lagt for hårdt ud på første halvdel af bjerget, endnu engang en fantastisk opstigning hvor man kommer op i de tyndere luftlag og får et fantastisk view ud over Soller. Vi var så beriget med at 2 kongeørne valgte at svæve rundt ud for bjergtinderne da vi kom på toppen – helt igennem en oplevelse i kanon selskab. Endelig en nedkørsel og hvilken en, undertegnede og LM trillede bogstaveligt talt ned af bjerget med 60 i timen! Herefter skulle vi passere lidt kupperet terræn før de sidste 60 km er svagt faldende terræn. Det blev denne dag til en sen frokost i Carimari på et godt skjult sted 😉 Herefter var den bare hjemad ca. 46 km, Bondeekspressen blev vist sat i højgear, som Andreas udtalte senere på dagen.

Som skrevet 121 km med 2200 hm blev gennemført med gennemsnits hastighed på 22,5 km/t hvor maks. hastighed var på 68,4 km /t – som Kim på et tidspunkt sagde, det er lige som at se nogle 20-årige knægte på deres første motorcykeltur når det først går nedad. 😉

Dag 3:

Turens YoYo tur, det vil sige 92 km som gik op og ned hele dagen ikke mindre en 7 op og nedkørsler. LM havde lavet en ny rute som inkluderede noget at det skønneste på Mallorca, nemlig vejen som følger hele vestkysten af Mallorca, og samtidig stiftede vi bekendtskab med en Tysk Mountainbiker – mere herom senere.

Dagen startede med den rigtige side af Militærbakken, stigningen starter 2,6 km fra hotellet så det er noget af en koldstart for alle. 5,8 km med gennemsnits stigning på 5%, hvor de sidste 3 km har en gennemsnits stigning på 7%, så der skal trædes lidt i pedalerne. Herefter gik det nedad mod Calvia, hvorefter det straks gik opad til Coll de N´Esteve som godt nok kun er 2 km med 5% i gennemsnits, men der ligger modbydelige 500 meter med gennemsnits stigning på 14%.

En hurtig nedkørsel og så var det vi skulle ind på den rigtige Gedesti. 3,5 km med gennemsnits 6% med føj for den lede, en del computere berettede om stykker med stigning op mod 18-20%, her var det vi mødte den famøse Mountainbiker som kiggede underligt på vores cykler og proklamerede at den her vej altså kun var beregnet til sådanne ;-), Nedkørselen var endnu bedre her faldt et stykke med 24% – sjov oplevelse. Herefter Coll Cremola, coll de´s Pi og så en hel masse kupperet terræn hvor stængerne virkelig blev sat på prøve her på 3. dagen. Som LM på et tidspunkt udtalte, ”Stængerne er lidt en blanding af Cement og savsmuld” altså stive uden alt for meget at skyde med ;-). 2 gang på Coll des Grau og så lige bagsiden af Militærbakken igen inden vi kom hjem. En hård dag på kontoret hvor alle var godt brugt da vi kom hjem.

92 Km med gennemsnits hastighed på 20,2 km/t og et maks. på 65,9 km/t samlet set næsten 2200 Hm.

Dag 4:

Den sidste dag skulle cyklerne afleveres kl. 16.00, så den planlagte rute på 100 km blev for de fleste reduceret til en mindre tur på 53 km med cafestop. Men vi skulle lige have Militærbakken en sidste gang inden vi var ude i en ”flad” rute hvor vi fik set noget andet cykleterræn end vi plejer på Mallorca. 100 km turen gik over Soller til Daia og så hjemad igen via noget af vestkysten.

Dagens 53 km blev tilbagelagt med 20,9 i gennemsnits hastighed hvor maks. kun blev til 54 km/t men stadigvæk 750 hm så ingen walk in the park.
Samlet blev det for mit vedkommende ca. 350 km og 7000 hm mens nogle fik den presset op på 450 km og omkring 9000 hm på de 4 cykeldage.

Socialt må man også tage hatten af for alle deltagerne, som var klar på at give den en over hatten på det sociale når vi kom hjem til hotellet, for de flestes vedkommende sluttede dagene udenfor ved pool baren ca. mellem 23.00 og 00.00, og der blev vist sagt skål et par gange i løbet af aftenerne.